Overige behandelingen

Massagepraktijk Jansen verzorgt de volgende overige behandelingen

Instrument Assisted Soft Tissue Mobilisatie ( IASTM )

IASTM is een behandelmethode die snel groeit in populariteit te danken aan de effectiviteit en efficiency. De fysiotherapeut maakt gebruik van een set instrumenten om het littekenweefsel en de fasciale beperkingen in zachte weefsels (spieren, gewrichtsbanden, pezen, fascia en zenuwen) te behandelen.

Thermotherapie

De thermotherapie werkt vooral op de huid en op de bloedsomloop en wordt toegepast bij kwalen van het bewegingsapparaat. Thermotherapie waarbij droge hitte wordt gebruikt, veroorzaken een tijdelijke verwijding van de bloedvaten, waarbij de temperatuur op die plek hoger wordt en waarbij het bloed naar de behandelde plek wordt gestuwd. De pakkingen worden tot 60-65 graden verwarmd. Het warmtegeleidingsvermogen is slecht, waardoor hoge temperaturen verdragen kunnen worden en de warmte zeer goed wordt vastgehouden.

Mobiliseren

Mobiliseren is bedoeld voor mensen met klachten in het bewegingsapparaat. Klachten in de wervelkolom of ledematen kunnen ontstaan doordat gewrichten niet goed werken. Vaak is overbelasting van het gewricht de oorzaak van de klacht. Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk. Ook kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. Met behulp van mobilisaties kan de therapeut de pijn verminderen en verbeterd de beweging van de gewrichten.

TENS

TENS is een afkorting voor Transcutane Elektrische NeuroStimulatie. Het is een behandelmethode waarbij elektriciteit wordt gebruikt om pijn te verminderen. Het is klein apparaatje dat elektronische stroompjes afgeeft en het wordt bevestigd op de plek van de pijn of daar vlakbij. Men neemt aan dat hierdoor zenuwen geprikkeld worden waardoor pijnsignalen naar de hersenen geblokkeerd worden en dat het de aanmaak van endorfine stimuleert. Endorfine is een soort natuurlijke pijnstillers die het lichaam zelf aanmaakt.

Ultrageluidtherapie

Een ultrageluid apparaat levert warmte aan de getroffen gebieden met behulp van hoge-frequentie geluidsgolven. Warmte van de geluidsgolven verhoogt de bloedtoevoer naar vitale zuurstof en voedingsstoffen te leveren aan het lichaam, vermindert de ontsteking en zwelling, verlicht de pijn en de genezing bevordert. Een ronde-headed sonde genaamd de transducer levert de geluidsgolven in de spieren. Hypoallergene gel wordt toegepast op de sonde en het lichaam een ​​wrijvingsloos oppervlak. De sonde wordt bewogen in een cirkelvormige manier gedurende enkele minuten. Er is geen pijn geassocieerd met dit type warmte therapie.