Massagevorm manuele lymfedrainage

Eigenlijk valt het onder oedeemtherapie, manuele lymfedrainage. Opgehoopt vocht, ontstaan door een verstoorde lymfedrainage, wordt handmatig behandeld en afgevoerd wat zwellingen vermindert of zelfs laat verdwijnen.

Het lymfestelsel

Een mens bestaat voor maar liefst twee derde uit vocht wat zich overal in het lichaam bevindt. De processen die hierdoor verlopen, dat noemen we de waterhuishouding. Simpel gezegd gaat het om processen zoals het transport van hormonen, zenuwprikkels, stoffen en gassen. Het lymfatisch systeem werkt daardoor als drainage van het lichaam.

Om cellen in optimale conditie te houden, zijn lymfevaten en knopen ontzetten belangrijk. Het voedt, zuivert en draineert en werkt normaliter geheel zelfstandig. Echter kan ziekte, stress of een ongeval het proces verstoren. In dat geval biedt Massagepraktijk Jansen de oplossing in de vorm van manuele lymfedrainage.

Manuele lymfedrainage | Massagepraktijk Jansen in Deurne

Behandeling MLD

Een massage die pijnloos is en waarbij de behandelaar de klieren in de hals als eerste behandelt. Daarna komen de klieren en lymfebanen op andere plaatsen aan bod. Welke dat zijn? Dat is afhankelijk van de klacht(en). De massagedruk is zacht en in de vorm van een spiraal. Vooral het ritme is belangrijk om overtollig vocht af te voeren. Is de huid verhard, dan is de druk steviger.

Meer naar het toilet na de behandeling? Dat is heel normaal, het vocht wordt namelijk verspreid afgevoerd. De omvang van het behandelde gebied neemt af, de bewegelijkheid toe en het belangrijkst: de pijn wordt minder.

Vanzelfsprekend is manuele lymfedrainage effectief bij zwellingen (oedeem) maar ook bij veel andere klachten heeft het een positief effect. Bij spierproblemen bijvoorbeeld, bloeduitstortingen, reuma en slijtage maar ook bij stressgerelateerde klachten zoals slaapproblemen en hoofdpijn. Ook kan het worden toegepast bij huidproblemen, longaandoeningen, problemen met de bloedcirculatie, klachten gerelateerd aan het zenuwstelsel, orgaanklachten en kwalen aan keel, neus en oor.

Manuele lymfedrainage - Massagepraktijk Jansen te Deurne

Afspraak inplannen

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493–242121 of stuur een e-mail naar info@massagepraktijkjansen.nl

Veel gestelde vragen over manuele lymfe drainage

Lymfedrainage is een behandeling die het lymfestelsel stimuleert en heeft tot doel om overtollig lymfevocht beter en sneller af te voeren. Hierdoor kunnen heel wat gezondheidsproblemen worden aangepakt.

Manuele lymfedrainage vindt doorgaans plaats terwijl je op een massagetafel ligt. Het gaat om een zeer lichte techniek die geheel pijnloos is. De behandelaar begint met het masseren van de lymfeklieren in de hals en zal daarna de lymfeklieren en lymfebanen op de plaatsen in het lichaam  waar vocht zich heeft opgehoopt masseren.

Deze massagetechniek is gericht op stimulering van de afvoer van lymfvocht (het oedeem) en op het bevorderen van de functie van niet-aangedane lymfvaten (klieren).

Het lymfestelsel heeft klepjes die ervoor zorgen dat de vloeistof de juiste kant op stroomt. Om de stroming op gang te houden zijn de lymfevaten voorzien van glad spierweefsel. Door pulserend samen te trekken stroomt het lymfevocht van het ene compartiment tussen 2 kleppen naar het volgende.

Lymfe bestaat uit weefselvocht. In lymfe bevinden zich ook verschillende soorten witte bloedcellen, waaronder de lymfocyten. Lymfe wordt door lymfeklieren gefilterd, daarom is het een belangrijk onderdeel van het afweerstelsel van het lichaam. Vrijwel alle gewervelde dieren hebben lymfe in hun lichaam.

Steunkousen zorgen voor ondersteuning bij de vocht afvoer in de ledematen. Alle steunkousen hebben een aflopend drukverloop van beneden naar boven, dit maakt dat vocht geen kans krijgt om zich op te hopen.

Lymfevocht is een vloeistof net als bloed, groot verschil is dat bloed rode bloedcellen bevat, deze zijn verantwoordelijk voor de kleur. Het lymfevocht heeft witte bloedcellen en ziet er daarom witachtig uit.

Dat kan, en het is niet eens zo moeilijk. Wil je weten hoe je dit doet?  Klik op deze link.